Team

Pieter Schoen

PIETER SCHOEN

MEER OVER PIETER

Biografie
Groeien door marketing, daar is Pieter Schoen goed in. “Marketing en sales, commercials, billboards, radio, tijdschriften; ik weet er mijn weg. Daarnaast ben ik heel gedreven. Waar anderen stoppen begin ik. Ik houd een gezonde balans tussen lef en doorzettingsvermogen.”

Ondernemen zit Pieter Schoen in de genen. Al in 1722 begon een voorvader met dezelfde naam de verfmolen ‘De Gekroonde Schoen’. Van daaruit is uiteindelijk Sigma Coatings en het consumentenmerk Histor voortgekomen. De onderneming werd in 1969 verkocht, maar Schoens vader werkte nog voor dit familiebedrijf toen Pieter in 1975 in Griekenland werd geboren.

Erasmus Universiteit
Vier jaar later verhuisde het gezin terug naar Nederland en wist de nog jonge Pieter al meteen dat hij de traditie voort ging zetten en ondernemer wilde worden. Hij koos voor de studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. De collegebanken zag hij weinig, hij was als student al druk met zijn handeltjes in nep-Ralph-Laurens, waterbedden met een foutje en turbo-aanstekers.

In zijn laatste jaar schrijft hij samen met vriend en (toekomstig) zakenpartner Harald Swinkels het beroepskeuzeboek ‘Wat wil jij worden?’. “We merkten bij medestudenten dat niemand echt wist wat hij of zij wilde worden en dat hun oriëntatie op de beroepskeuzemarkt erg marginaal was. Vaak wisten ze wel wie ze zouden willen zijn. Daar zijn we op ingehaakt.”

Uitgeverij
De twee studenten interviewden zeventig bekende Nederlanders met uiteenlopende beroepen, zoals Joop van den Ende, Hans van Breukhoven, Erica Terpstra, Maurice de Hond, Goedele Liekens en Ronald Giphart. “We vroegen hun hoe zij het hadden aangepakt, welke studie ze hadden gedaan, wat ze aanraadden aan studenten.”

Uitgeverijen zagen geen brood in het boek. Daarom begonnen ze zelf een uitgeverij en deden alles zelf. Met succes. In korte tijd waren alle 25.000 boeken verkocht. “We wisten niet wat ons overkwam! We wisten wel dat het naar meer smaakte en dat we dit voort wilden zetten. Ik heb toen mijn vader gebeld en gezegd: ‘Pap, ik ben nog net niet afgestudeerd, maar wel uitgestudeerd’.”

Solliciteren als game
Er volgenden nog een paar boeken en vanuit dezelfde studentenkamer begonnen Schoen en Swinkels een IT-bedrijf. Beiden nog maar 24 jaar oud, midden in de internetbubbel. Ze ontwikkelden een cd waarmee je kon solliciteren in game-vorm. De cd richtte zich vooral op studenten.

Bedrijven konden een kamer huren in de game. Spelers die in de kamer van bijvoorbeeld Heineken hoog scoorden, kregen direct een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Schoen: “De economie en IT sectoren waren booming. De kansen reikten tot de hemel. We gingen langs bij alle grote bedrijven, zoals Shell, Philips, Albert Heijn, Heineken, ABN Amro en Akzo Nobel. Iedereen wilde graag meewerken. Vervolgens verstuurden we de cd naar 200.000 studenten. Voor hen was het een veilige manier om de markt te verkennen. Kwam je niet door de eerste ronde heen, dan wist niemand dat. Lukte het wel, dan kon je meteen solliciteren en hoefde je geen brief te schrijven.”

Het liep heel goed. De twee jonge ondernemers ontvingen tien miljoen gulden voor een snelle Europese uitrol. Ze openden kantoren in Engeland, Spanje, België, Frankrijk, Zweden en Duitsland. Uiteindelijk hadden ze kantoren in zeven steden en honderd man personeel. En toen kwam 11 september 2001, de dag dat twee vliegtuigen in het WTC in New York vlogen. Ook knapte dat jaar de internet-zeepbubbel. “Toen ging het heel snel de verkeerde kant op. We hebben nog geprobeerd kosten te reduceren, maar uiteindelijk zijn we toch failliet gegaan. Dat was heel leerzaam – we weten nu vooral hoe het niet moet. We hadden het in twee jaar opgebouwd, maar zijn langer bezig geweest met het hele proces rondom het faillissement.” Uiteindelijk kregen ze van de curator een verklaring van goed gedrag waardoor ze een doorstart konden maken en wisten ze de onderneming nog succesvol te krijgen.

Energiemarkt openbreken
In 2005 verkochten ze de onderneming en besloten ze zich te richten op de net vrijgegeven energiemarkt. Ze beginnen de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE). “We zagen daar een onontgonnen gebied, gevuld met nutsbedrijven waar niemand kaas had gegeten van marketing en verkoop. Het vrijgeven van de markt had gezorgd voor een grote puinhoop. Dat was voor ons een Walhalla. Met onze kennis van marketing en sales konden we perfect in dat gat springen. We werden de enfant terrible in die markt, Sjors en de Rebellenclub. Maar het werkte wel.”

De tactiek was om veel bekende Nederlanders in te zetten om zo zelf een identiteit te creëren. Natasja Froger was de eerste die de kenmerkende woorden ‘Ik zeg doen’ uitsprak, gevolgd door Maurice de Hond, Frans Bauer en Johan Derksen. Hun campagnes werden beloond met twee Loden Leeuwen voor meest irritante reclame, maar het had wel effect. NLE groeide uit tot de vierde energiemaatschappij van Nederland, met 750.000 aansluitingen in 2016. In 2018 verkochten ze het bedrijf aan Nuts Groep, bekend onder de merknaam Budget Energie en dochteronderneming van investeerder Waterland.

Popcornen
En dat gaf Pieter Schoen de kans om te doen wat hij het leukst vindt: bedrijven groot maken. Tien jaar geleden, in 2009, richtte hij daarom al met een aantal studievrienden een investeringsfonds op dat zich richt op startups. Sindsdien hebben ze elf ondernemingen geholpen. Maar Schoen wilde ook bedrijven helpen die iets verder zijn in hun ontwikkeling. Daarom begon hij een nieuwe onderneming, Shoe Investments, waar hij zogenaamde scale-ups helpt met investeringen van tussen de 2 en 10 miljoen euro.

Schoen: “Ik vind het mooi als ik een ondernemer kan helpen met versneld uit te bouwen, te kunnen ‘popcornen’ zoals ik zelf altijd zeg. Door te investeren kan ik veel meer bedrijven steun bieden dan wanneer ik weer zelf een bedrijf zou beginnen. Dan beland je toch weer in board meetings en ondernemingsraden en die kant vind ik minder leuk. Ik ben nu betrokken bij de ontwikkeling van dertig ondernemingen, dat vind ik mooi.”

Vier punten
Schoen let bij zijn investeringen op vier punten: “Het draait allereerst om de personen. Er moeten mensen aan het roer staan met een duidelijke visie en plan. Anders wordt het niets. Daarnaast moet een bedrijf schaalbaar zijn en moet ik het onderwerp begrijpen. Tenslotte moet ik meer kunnen bieden dan geld, ik wil ook echt betrokken zijn en met mijn ervaring in marketing en sales hen verder kunnen helpen.”

Naast de investeringsbedrijven heeft Schoen ook nog investeringen in aandelen en obligaties, vastgoed, vastgoedontwikkeling, private equity en venture capital.

En daarmee heeft hij de grondvesten gelegd voor een mogelijk nieuw familiebedrijf. Hij heeft zes potentiële opvolgers. Uit een eerdere relatie heeft hij vier kinderen (drie dochters, Sophie van 18, Veerle van 16 en Phileine van 12 jaar en een zoon Pieter van 14 jaar), met zijn huidige vrouw heeft hij twee kinderen (zoon Olivier van 2 jaar en dochter Kiki van 1 jaar). Hij woont in Rotterdam. Veel tijd voor hobby’s heeft hij niet, maar hij heeft wel de ambitie om de marathon van New York te lopen.

Over Shoe Investments
Shoe Investments belegt rechtstreeks in snelgroeiende en schaalbare bedrijven. Shoe Investments is een hands-on investeerder die waarde toevoegt door zijn kennis van e-commerce, zowel B2B als B2C, sales, marketing, finance & control. Naast directe investeringen belegt Shoe Investments ook in fondsen (wereldwijd private equity, durfkapitaal, onroerend goed, enz.). Op dit moment heeft Shoe Investments circa dertig deelnemingen, direct en indirect.